مزایای شگفت انگیز پیاده روی سریع برای افراد مبتلا به پیش دیابت

20 ژوئیه 2016- یک مطالعه ی جدید نشان داد پیاده روی سریع و منظم بیشتر از دویدن با قدم های آهسته (jogging) یا هروله، بر کنترل قند خون افراد مبتلا به پیش دیابت تأثیر دارد.

 این مطالعه توسط محققان دانشکده ی پزشکی دانشگاه Dukeبروی 150 شرکت کننده که مقدار قندخون ناشتای آنها بالا بود، انجام گردید. شرکت کنندگان بصورت تصادفی در یکی از چهار گروه با رژیم های ورزشی متفاوت قرارگرفتند: در گروه اول که مدلی از برنامه ی پیشگیری از دیابت یا DPPبود هدف شرکت کنندگان کاهش 7 درصد از وزن بدن در طی 6 ماه بود. آنها به ورزشهای متوسط تا شدید معادل  7.5مایل پیاده روی سریع در طی  یک هفته پرداخته و با رژیم غذایی کم چرب تغذیه می شدند. گروه دوم ورزش کمی را با شدت متوسط انجام دادند(معادل 7.5مایل پیاده روی سریع در هفته). گروه سوم مقادیر زیادی ورزش متوسط  انجام دادند (معادل 11.5مایل پیاده روی سریع در هفته). گروه چهارم مقادیر زیادی ورزش شدید انجام دادند (معادل مقدار کالری گروه سوم، کالری می سوزاندند).

بطورمتوسط گروه DPPبیشترین فایده را از انجام ورزش بردند و تحمل گلوکز خوراکی برای آنها  9 درصد بهبود یافت، درمقابل در گروهی که به دویدن با قدم های آهسته می پرداختند تنها 2 درصد بهبود در تحمل گلوکز خوراکی مشاهده شد.

درحالیکه میزان سوزاندن کالری در این دو نوع  ورزش یکسان بود، شرکت کنندگانی که زمان بیشتری  را برای سوزاندن این مقدار کالری صرف کرده بودند به موفقیت بهتری دست یافتند، بر اساس این نتایج نباید تصور کنیم که دویدن هروله با قدم های آهسته انتخاب بدی است.

 دکتر Kraus نویسنده ی ارشد این مقاله می گوید: ورزش با شدت بالا سبب می شود مقادیر بیشتری  گلوکزنسبت به چربی سوزانده شود درحالیکه ورزشهایی با شدت متوسط موجب سوزاندن مقادیر بیشتری چربی نسبت به گلوکز می شود.

او افزود: ما براین باوریم که یکی از فواید ورزشهای متوسط سوزاندن چربیهای موجود درعضلات است که موجب می شود ممانعت از جذب گلوکز توسط عضلات برداشته شود. این موضوع بسیارمهم  است زیرا عضلات مهمترین مکان برای ذخیره ی گلوکز پس از صرف غذا هستند.

دکتر Krausوهمکارانش خاطر نشان کردند که این یافته ها می تواند برای افراد مبتلا به پیش دیابت بسیار مفید باشد، در مورد دیابت ما نیاز به ارزیابی ورزشهایی با شدت متوسط  نسبت به  ورزشهایی با شدت بالا برای جلوگیری از پیشرفت دیابت داریم. نتایج این تحقیق درمجله ی Diabetologiaمنتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/jul/study-reports-surprising-benefits-of-brisk-walking-for-people-with-prediabetes-94477225.html